Nieuws

Kredietbeperking een geschikte maatregel?

22.09.2017

KredietbeperkingEen kredietbeperking is een negatieve korting ter bekostiging van de krediettermijn. Dit fenomeen wordt gebruikt om een tijdige betaling af te dwingen. Neemt u in uw facturen een kredietbeperking op? Dan moeten uw klanten deze ‘toeslag’ betalen indien het bedrag niet tijdig wordt overgemaakt. Deze maatregel kan een manier zijn om de cashflow van een organisatie te verbeteren. In dit artikel leggen wij u uit wat een kredietbeperking is en hoe u dit kunt inzetten.

Niet te verwarren met betalingskorting

Een kredietbeperking mag niet verward worden met een betalingskorting. Een betalingskorting houdt in dat de klant een bepaald percentage van het factuurbedrag (exclusief btw) mag aftrekken als hij binnen een vastgesteld aantal dagen betaalt. De betalingskorting is dus een soort bonus voor snelle betalers, terwijl de kredietbeperking een soort ‘straf’ is voor late betalers.

Voorbeeld van een factuur:

Hieronder ziet u een voorbeeld van een factuur met een kredietbeperking.

 

Goederen:  € 1000,00
Kredietbeperking:  € 100,00 (vrijgesteld van btw)
Netto (exclusief btw): € 1100,00
21% btw over 1000,00: € 210,00
Totaal: € 1310,00

 

 

 

 

 

Wanneer uw klant op tijd betaald en het bedrag van €1210,- overmaakt, moet de kredietbeperking van €100,00 worden gecrediteerd. Deze administratieve handeling kost natuurlijk tijd. Door deze extra administratieve last adviseren wij u deze maatregel enkel te hanteren wanneer het om grote bedragen gaat.

Geen wettelijke verplichting

Belangrijk om op te merken is dat het wettelijke niet verplicht is om de kredietbeperking te betalen, ook al betaalt uw klant pas na de vastgestelde vervaldatum. Uw afnemers zijn enkel verplicht het bedrag van de kredietbeperking te voldoen indien u dit heeft opgenomen in uw algemene voorwaarden én de klant hiermee akkoord is gegaan.

Kredietbeperking motie van wantrouwen?

Of uw een kredietbeperking moet opnemen in uw facturen moet per situatie worden bekeken. Wegens de administratieve lasten op tegen de baten? Of kunnen problemen met uw cashflow beter op een andere wijze worden opgelost? Het nadeel van het opnemen van een dergelijk bedrag op uw factuur is de motie van wantrouwen die je daarmee uit. Veel klanten voelen zich door een opgenomen kredietbeperking bij voorbaat beschuldigd van het te laat betalen van een factuur, ook al hoeft het bedrag bij een tijdige betaling niet te worden voldaan. Het is dus belangrijk hier goed over na te denken voordat u deze maatregel gaat toepassen.

Stimuleer een goed betalingsgedrag van je klanten

Een goed betalingsgedrag van je klanten stimuleren kan mogelijk met behulp van een kredietbeperking. Natuurlijk zijn er daarnaast ook nog tal van andere mogelijkheden om goed betalingsgedrag af te dwingen. Heb jij (te) veel klanten met een slecht betalingsgedrag? Zorgt dit voor liquiditeitsproblemen? Neemt u dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag met behulp van een liquiditeitsprognose en ondersteunen u met concrete tips en adviezen graag bij het verbeteren van het betalingsgedrag van uw klanten én uw liquiditeitspositie.

  • Erik van de Sande, Adviseur Accountancy  

    'Ondernemen is: Geen nine to five, maar 24/7, 365 dagen'

    Erik van de Sande, Adviseur Accountancy