Nieuws

Een zakelijk pand kopen?

22.11.2017

Het kopen van een bedrijfspand is een investering waarbij u niet over één nacht ijs gaat. U wilt een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Al eens gedacht aan het opstellen van een financieel plan? Hoeveel overdrachtsbelasting u moet betalen? Beschikt u over voldoende eigen vermogen? Wij leggen u graag uit waar u allemaal op moet letten als u overweegt om een zakelijk pand te kopen.

Investering in de toekomst

Een zakelijk pand kopen is een belegging voor de toekomst. Een ondernemer doet er verstandig aan om zichzelf af te vragen of het wel loont om een zakelijk pand aan te kopen. De aanschaf van onroerend goed voor uw bedrijf houdt in dat u vermogen opbouwt, investeert in uw bedrijf en de maandlasten van een zakelijk pand in principe lager zijn dan wanneer u huurt. Daarentegen moet u rekening houden met fluctuaties op de vastgoedmarkt, indien u het pand bijvoorbeeld in de toekomst wilt verkopen. Wel is het zo dat u eenmaal na aanschaf van het zakelijk pand volledig vrij bent in de keuze van de aankleding ervan. U bent niet meer afhankelijk van een verhuurder. Maar de onderhoudskosten zijn voor de eigenaar, dus die komen op uw bordje terecht. Onze adviseurs helpen u bij deze lastige keuze. Is het rendabel om een zakelijk pand te kopen? Of kan ik wellicht toch beter huren? Wij geven u een advies op maat.

Financieel plan voor zakelijk pand

In de voorbereiding op het kopen van een zakelijk pand is het belangrijk om een gedegen financieel plan op te stellen. In dit plan stelt u bijvoorbeeld vast of er genoeg eigen vermogen is om een zakelijk pand aan te schaffen. Moet u extern financieren, dan brengt een ondernemer 20% van de koopsom zelf in. U dient dus over voldoende eigen vermogen te beschikken. Als u de financiële situatie eenmaal duidelijk in beeld hebt, creëert u duidelijkheid voor de lange termijn. En let u erop dat het in sommige branches, zoals de horeca en de agrarische sector, extra lastig is om een lening te krijgen. Vandaar dat een goed onderbouwd financieel plan geen overbodige luxe is.

Tip: Lees ook ons artikel over ‘Wijzigingen voor MKB-ondernemers na nieuw regeerakkoord

Vrijstelling van btw

U krijgt mogelijk ook te maken met de btw. Zo is de levering van een bedrijfspand dat langer dan twee jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, vrijgesteld van btw. U krijgt wel te maken met btw als u een bedrijfspand koopt dat nieuw is of minder dan twee jaar geleden in gebruik is genomen. Bij het kopen van een zakelijk pand bent u ook nog eens 6% overdrachtsbelasting verschuldigd die samen met de koopsom geactiveerd dient te worden. Het is raadzaam om advies in te winnen als u wilt weten wat de spelregels zijn met betrekking tot belastingen bij aankoop van een zakelijk pand.

Van Eert helpt u op weg naar uw droompand

Van Eert Accountants & Adviseurs trekt samen met u op om te kijken naar wat we voor u kunnen betekenen. Wij hielpen in het verleden meermaals ondernemers in het MKB met een persoonlijk advies op weg naar hun droompand. Neemt u gerust contact met ons op om alle mogelijkheden door te nemen. Wij hebben een team van specialisten in huis die u bij dit complexe traject met raad en daad bijstaat zodat u niet voor verrassingen komt te staan en precies weet wat er allemaal op uw pad komt.

 

  • Erik van de Sande, Adviseur Accountancy  

    'Ondernemen is: Geen nine to five, maar 24/7, 365 dagen'

    Erik van de Sande, Adviseur Accountancy