Nieuws

Bedrijfskosten berekenen: zit u in een te groot jasje?

05.05.2014

Kent u de volgende situatie? U bent alleen begonnen op uw zolderkamer met de eerste opdracht: nauwelijks kosten behalve de gsm, pc en vervoer. Er kwamen steeds meer opdrachten omdat u voldeed aan de behoefte van de markt. Om alles te kunnen blijven behappen moest er noodgedwongen personeel aangenomen worden. Op een zolderkamer verder gaan met het personeel is een inbreuk op uw eigen privacy. Dus gaat u op zoek naar kantoorruimte.

Bedrijfskosten berekenen: reizen de kosten de pan uit?

U huurt een ruimte waarin met meerdere mensen goed gewerkt kan worden. De bedrijfskosten lopen op: huur, verzekeringen voor personeel, reiskostenvergoeding personeel, kantoormeubilair, etc. Uw onderneming biedt aan de markt een duidelijke behoefte zodat u nog meer personeel moet aannemen. Wederom heeft u meer kantoorruimte nodig en andere bijkomende zaken. Er wordt zelfs een secretaresse aangenomen, een schoonmaakbedrijf ingeschakeld, een tuinman, een boekhouder, etc. Het gaat zo goed dat u besluit alle personeelsleden leaseauto’s te geven als ook verbeterde salarissen en alles wat daar bij hoort. Kortom, uw bedrijfskosten zijn fors gestegen ten opzichte van het moment dat u begon. U gaat zich ook steeds meer bezighouden met randzaken in plaats van met uw klanten. Totdat de economie tegenzit en de opdrachten teruglopen. Uw klanten kunnen niet meer betalen. Het zit tegen. U besluit afscheid te nemen van meer dan de helft van het personeelsbestand, maar u blijft in een te groot jasje zitten: uw pand is te groot, u heeft nog steeds te veel indirect personeel, leaseauto’s van personeel die er niet meer werken, etc. etc. U zit dus met een groot probleem. Wat nu te doen? Uw bedrijfskosten berekenen en onnodige kosten beperken is een slimme zet om uw hoofd boven water te kunnen houden.

Zit u in een te groot jasje?

Laten we teruggaan naar het ontstaan van de onderneming. Waarom bent u begonnen met ondernemen? Weet u dat nog? U weet dat u nog steeds voldoende opdrachten heeft om een fatsoenlijk inkomen te kunnen genereren voor vijf man. Maar uw kosten zijn die voor een onderneming van dertig man. Er zijn onderweg zo ontzettend veel kosten bijgekomen die met de essentie van de onderneming niets te maken hebben. Immers in de kern is ondernemen niets anders dan ‘Welk probleem los ik voor wie op en wat heb ik hier voor nodig?’ Ga nu eens vanuit deze vraag naar uw onderneming kijken. Leg er desnoods de jaarrekening naast van het jaar waarin u vijf man personeel had. Uw bedrijfskosten berekenen en vergelijken met de kosten die u vroeger als onderneming maakte, zal u direct laten inzien dat u fors kan snijden in de kosten zonder dat u omzet verliest.

Bedrijfskosten besparen

Veel jonge ondernemers hebben tegenwoordig geen eigen kantoorruimte meer. Zij maken handig gebruik van digitale media en werkcafés als ‘seats to meet’. Directie en personeel ontmoeten elkaar daar om lopende zaken te bespreken dan wel werkt men thuis of bij de klant en via het internet heeft men dan contact. Via een secretarieel bureau, dan wel een call center, wordt een receptioniste en secretaresse ingehuurd die 24/7 beschikbaar is en telefoontjes doorverbindt naar de gsm. Zij kunnen voor u als daar behoefte aan is brieven uitwerken en de post verzorgen. Kortom voor deze zaken hoeft men niet over chique kantoorruimte te beschikken en dure krachten in dienst te hebben.

Terug naar de essentie van uw onderneming

Het is aan te raden een goede analyse te maken van welk probleem wij als onderneming voor welke klanten moeten oplossen. Dit leidt ertoe dat u teruggaat naar de essentie van uw onderneming. Geredeneerd vanuit die essentie zal u ontdekken, dat u niet zo veel eigen kosten hoeft te maken om het probleem van uw klant op te lossen. Uw bedrijfskosten berekenen kan u helpen terug te gaan naar de essentie van uw onderneming en helpt u om onnodige kosten te besparen.

Bedrijfskosten berekenen

Wilt u uw bedrijfskosten berekenen? Dan helpen wij u daar graag mee. Samen bekijken we hoe we uw onderneming terug kunnen brengen naar de essentie en hoe u bedrijfskosten kan besparen. Neemt u gerust vrijblijvend contact met ons op.