
Personeelsadministratie voeren « Terug naar overzicht
Iedereen die personeel in dienst heeft, is verplicht een personeelsadministratie te voeren. In deze administratie slaat u allerlei gegevens op over uw personeel. Het is juridische gezien belangrijk de personeelsadministratie goed bij te houden; voornamelijk in het geval van langdurig ziekteverzuim of disfunctioneren is het belangrijk het personeelsdossier goed bij te houden.
Verplichte onderdelen personeelsdossier
Allereerst bent u als werkgever wettelijk verplicht over bepaalde gegevens van uw personeel te beschikken. Denk aan de NAW-gegevens van uw personeelsleden, een kopie van de identiteitskaart en de functieomschrijving. Ook de arbeidsovereenkomst, eventuele afspraken met betrekking tot de arbeidsovereenkomst en informatie over de loonbelasting zijn verplichte onderdelen van uw personeelsadministratie.
(Dis)functioneren en ziekteverzuim
Daarnaast is het ook belangrijk het functioneren van een medewerker goed te documenteren. Indien u een medewerker wilt ontslaan vanwege disfunctioneren, moet je dit namelijk kunnen bewijzen. Een goed bijgehouden personeelsdossier is dan essentieel. Ook in het geval van langdurig ziekteverzuim is het belangrijk alles netjes te documenteren. Na twee jaar ziekte is het namelijk mogelijk om iemand te ontslaan, maar dan moet je wel over de juiste informatie beschikken.
Personeelsadministratie digitaal of nog op papier?
De personeelsadministratie kan zowel digitaal als op papier worden bijgehouden. Natuurlijk geniet een digitaal systeem de voorkeur, aangezien je dan altijd en overal de informatie bij de hand hebt. Wij ondersteunen onze klanten met Loket.nl. Hierin worden naast de salaris- en personeelsadministratie ook relevante HRM-gegevens bijgehouden, zoals NAW-gegevens, arbeidsovereenkomsten en correspondentie tussen werkgever en werknemer. Handig, want zo heb je alle bedrijfsinformatie in één systeem! En Loket.nl is goed te koppelen aan andere informatiesystemen.
Tip: Wist je dat wij je ook kunnen helpen met het digitaliseren van uw administratie? Houdt u alles nog bij op papier? Wilt u af van al die ordners? Neem gerust contact met ons op om te informeren naar de mogelijkheden!
Hulp bij het voeren van de personeelsadministratie
Onze specialisten helpen u graag bij het voeren van de personeelsadministratie. Wij zorgen er graag voor dat u aan alle wettelijke eisen voldoet en alles bij de hand heeft indien een situatie hierom vraagt. Samen met u bekijken we graag de mogelijkheden. Neemt u gerust contact met ons op om een vrijblijvende kennismakingsafspraak in te plannen.